tisdag 2 september 2014

Hur mår du egentligen?

- Hur mår du? Det är en klassisk fråga som vi alltid ställer när vi träffar nån, men är vi beredda på att höra svaret? 
Hur mår du? Jo jag mår jättebra. (personen ler men ögonen lyser av tomhet). Vad talar sanning, orden eller ögonen? Ögonen såklart! 
Varför är det så svårt att vara ärlig och öppen med hur man mår ibland? Jag kan tycka det är jättejobbigt i möte med människor om jag upplever att de inte är ärliga mot mig, för jag märker det alltid. 

Jag är alltid väldigt öppen med hur jag mår och kan lätt stå och smälla ur mig på ett möte att jag mår fruktansvärt dåligt om det är så jag känner mig. Men hellre det än att ge ett falskt svar som ändå genomskådas. Våga vara öppen med hur du mår, det visar bara att du är mänsklig.

Men vill du verkligen veta hur någon mår finns det en bättre fråga att ställa.. Och det är: - Hur mår du egentligen? Den frågan kan vi bara ställa när vi är villiga att verkligen lyssna till den andres berättelse. Vi kanske inte kan eller bör springa omkring och berätta vår livshistoria för allt och alla, men jag tror att ibland behöver vi både ställa frågan och svara på den. Och framförallt behöver vi själva reflektera över den.

Så.. Hur mår du - egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar