tisdag 4 maj 2010

Mental träning

Hey hopp!! Dags att uppdatera lite kanske:-) Har varit på terapi i morse. Givande som vanligt. Jag berättade om vad jag hade gjort i söndags och han blev imponerad!! Just det har ju inte berättat om hälgen har ju glömt bort det..

Ja i söndags var jag och Maria och sprang spring i bena i Mellsta. Eftersom jag varit sjuk länge som ni vet och är i den sämsta form jag varit på länge så fanns ju inte änns tävla på min värdskarta inom de närmsta månaderna. Men jag tänkte jag skulle utmana mej själv..
Jag har nämligen sådan prestationsångest och blir sååå fruktansvärt nervös alltid när jag ska tävla så min puls dunkar på uppåt 140 ibland innan starten änns har gått. För att komma till rätta men detta tänkte jag att jag skulle lära mej att ändra inställning till det hela.. Göra en helt oseriös tävling bara för att bevisa för mej själv att ingenting händer!!! Det är bara i mitt eget huvud som jag målar upp en bild av att solen kommer att trilla ner eller någonting..:-D Men nu gick jag in med en inställning om att ta det lungt & tillåmed låta folk springa förbi mej och vara kvar i känslan och känna att inget händer med mej och omgivningen kommer inte tycka sämre om mej för det. (nej Maria var faktist lika snäll till mej efter att jag gått i mål) :-D I sista backen stannade jag tillåmed och gick i mål! För att riktigt stanna kvar i dendär känslan som uppstår och bara känna på den och se att inget händer! Vare sej himmlen trillar ner eller någon bryr sej egentligen! Helt klart en bra erfarenhet för mej.

Så jag var helt lugn både innan start och under tävlingen. Hoppas jag kan ta med mej dethär till nästa tävling. Här har ni till och med resultaten: http://www1.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_279338/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

Haha den mentala träningen fortsätter jag brukar ju aldrig änns sätta ut resultat här om jag gjort en dålig tävling. Men kom igen nu ska alla se hur dåligt jag har sprungit, och sen får ni gärna säga att ni tycker om mej fortfarande...:-D
Maria sprang riktigt bra och vann för övrigt!:-) Fast hon lät ändå inte nöjd. Är det inte konstigt med oss människor. Vi kan aldrig vara nöjda. Oftast ser vi inte de framsteg som vi gör, utan vi ser mera andras, och vi jämför oss med andra vilket också är totalt fel! För det är precis som mitt citat som legat länge här till höger i bloggen: Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan, sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag. För det är det som kallas utveckling och det är ALLTID det som vi bör fokusera på! Ingen kommer någonsin att vinna på att jämföra sig med någon annan. Eftersom vi alla har olika utgångspunkter och olika erfarenheter, och dessutom fungerar olika så blir inte detta särskilt smart. Det handlar alltid om DEJ! att utveckla DEJ själv och din förmåga och detta gör man genom att se och analysera sig själv. Inte någon annan!!!

Jepp nog pratat för idag! Nu ska jag fortsätta skriva. Ha en exotisk tisdag:-)

7 kommentarer:

  1. Härligt jobbat!

    Skulle du inte köra duathlon-tävling förresten i söndags, eller blev det ändrade planer?

    Såg att du körde för en bra klubb också ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tror det är något man lär sig med tiden... Jag har haft fruktansvärd prestationsångest tidigare...men ju äldre jag blivit ju bättre har man blivit på att göra sitt eget lopp...även om det väldigt lätt att ryckas med i början av loppen...
    Kram från en blivande Falun-bo...;)

    SvaraRadera
  3. Nej det blev löptävling istället.. Vi ändarde oss:-) Jepp världens bästa klubb! Johannes IF.:-D

    Tobbe när flyttar du till Falun och fick du jobbet??

    SvaraRadera
  4. Japp, jag fick jobbet...och kommer att tillträda tjänsten senast 1 aug. Så någon gång i slutet på Juli lär jag nog flytta upp...

    SvaraRadera
  5. Härligt:-) Du kommer säkert trivas här.

    SvaraRadera