tisdag 27 september 2011

Retorik!!!

Hej alla glada sköna människor. Idag har jag varit på retorikseminarium! Sen fick vi öva på att hålla företagspresentationer. Åhh gud vad svårt alltså!!!! Jag måste skaffa en retorik konsult! Att behärska talets ädla konst är inget lätt kan jag säga! Man ska kunna leverera ett tydligt budskap, väcka nyfikenhet, vara övertygande och inspirerande, lägga fram förargument och motargument i rätt ordning, inte vara för formell men heller inte för presonlig. Man ska vara trovärdig, inte rida på för höga hästar men ändå hävda sig själv. Och sist men inte minst kroppsspråket och hur man använder rösten. Och allt detta ska anpassas till den publik man har. Gud jag blev alldeles snurrig. Sen har jag ju scenskräck också vilket inte gjorde det hela lättare... Nu är det bara öva öva öva öva! Imorgon kommer min spegel att somna av presentationer.:-D
Men det kom sådär lagom passande för denna vecka ska jag börja med just det. Min företagspresentation:-).

Sen har jag vart inne hos apple butiken idag och diskuterat dataköp. Hade en liten fundering på en i-pad först men det blir nog en dator. En mac book air. Det ända jag håller på väga för och nackdelar om nu är om jag ska ha en 11 tummare eller en 13 tummare? Jag vill ju att den ska vara lätt och smidig då jag kommer ha med den på jobbet. Men en 11 tummare kanske blir jobbig att sitta och skriva på?

Jag har shoppat en snygg klänning också:-D. haha det är så typiskt när jag som minst behöver det hittar jag världens finaste klänning. Perfekt att ha sen på alla julfester! det är ju viktigt att vara ute i tid:-D.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar