tisdag 6 juli 2010

Tankar och ideér.

Sitter här och funderar på en massa ideér jag har. Jag har såååå mycket jag vill göra just nu och kan inte riktigt bestämma mej för vad jag vill satsa mest på. Jag har en massa affärsideér och jag inser att dessa ideér kräver att jag kan hantera en dator och även att jag kan bygga hemsidor och jag behöver lära mej marknadsföring. Jag behöver även lära mej att hantera bild och grafisk design för webben. Därför har jag faktist funderat på att läsa nåra sådana kurser i höst. Publicera på webben, digital fotografi och bildteori, bild och grafisk design för webben, är några kurser jag skulle kunna tänka mej att läsa. En stor del av marknadsföringen sker på webben och det gäller att hänga med där. Något som jag också inser att jag borde lära mej är ekonomi!!! Kurser i marknadsföring, redovisning, budgetering osv. Skulle ju def. vara bra. Men det har jag bestämt mej för att inte lägga mej i. Ekonomibiten är nåt som jag kommer överlåta till andra. Jag betalar hellre extra för det. Och sätter min tid på att jobba med det jag värkligen brinner för istället för att sätta ner en massa timmar på nåt jag inte kan. Det lönar ju sig inte ekonomiskt på sikt heller. Man kan ju inte kunna allt har jag lär mej. Känns som att man inte kan någonting överhuvudtaget. Man har gått i skola i 19 år och ändå kan man inte en bråkdel av allt man borde kunna.

Jag tror dock inte att det är kunskap som är viktigt utan sättet vi tänker på. Fantasi och kreativitet är viktigare än kunskap. Tror det är viktigt att vidga sina vyer man blir lätt insnöad på sitt område. Tänk om vi kunde samarbeta lite mera, jag menar olika branscher och olika företag kunde lösa problem tillsammans. Tänk vilken rolig och kreativ värld vi då skulle ha.

Vad skulle hända om Nokia eller Sony Ericsson skulle göra en bil? Jo såklart de skulle de göra en bil som det gick att välja ringsignal (läs tuta) på. Visst affärsutvecklarna inom biltillvärkning kommer på de mest nyskapande uppfinningarna men ju längre man jobbar i en och samma bransch och ju mer expert på sitt område man blir, desto svårare har man att se på sin bransch med fräcsha ögon. Man blir helt enkelt hemmablind.

För affärsutvecklarna på Volvo är bilens tuta en så självklar sak att de inte tänker på att ifrågasätta den. För "bilmänniskor" har tutat alltid suttit vid ratten och när man tryckt på det har det låtit "tut". Alltså hemmablindheten gör att fantasin och kreativiteten hämmas. Jag tror därför på mera samarbete mellan olika brancher och företag. Hur skulle förresten en mobiltelefon från Volvos designavdelning se ut??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar